Jakten på miljøvennlig framdrift

Oddbjørn Solum har vært med på alle Miljøbil Grenlands oppturer og nedturer. Reisen har vært like lang og krevende, som den har vært fantastisk og givende.

La oss gå tilbake til 1996. Den gang fikk Solum i oppdrag fra NHO å endre Grenlands negative miljøprofil. Til tross for at «Grenlandspakken» på en milliard kroner ble investert i regionen, ble ikke Grenlands rykte noe bedre av den grunn. Det hadde utviklet seg til et problem for rekrutteringen av fagkraft til industrien i Grenland. «Ingen» ville flytte hit. – Noe måtte gjøres for å synliggjøre at miljøet ble tatt på alvor, forteller Oddbjørn Solum.

Électricité de France og Peugeot

Solum fikk i oppdrag å legge ut på en verdensreise og finne en løsning. I Paris fant han det franske energiselskapet EDF, som nettopp hadde investert tungt i å snu sitt omdømme som atomenergiversting ved å satse på miljøvennlig transport i form av elbiler og ladestasjoner. Deretter gikk det slag i slag. Solum utarbeidet et prosjekt i samarbeid med EDF for å få flest mulig elbiler ut på veiene i Grenland og resten av landet.

– Vekst i Grenland tente tidlig på ideen og ble tidlig aksjonær, forteller gründeren. – I tillegg åpnet EDF viktige dører. Blant annet til Peugeot, den gang Europas største elbilprodusent. Importøren Bertel O. Steen lot Miljøbil Grenland importere bilene mot at importøren kunne stå for vedlikeholdet. En gunstig leasingavtale med Peugeot ble inngått, og selskapet Miljøbil Grenland AS ble etablert. Eiere den gang var Skagerak Energi, Norsk Hydro, Vekst i Grenland og EDF.

– Men det fantes skjær i sjøen, forteller Solum.– Elektrisiteten elbilene benyttet seg av, kom fra nikkelkadmiumbatterier. Nikkelkadmium er en direkte miljøtrussel. I 2006 innførte EU et forbud mot bruk av nikkelkadmium i framdriftsbatterier, og Peugeot stanset all produksjon av elbiler.

Daimler AG og Smart Car

Selskapet var ikke svekket og satset for fullt videre med å finne ny batteriteknologi. Solum la igjen ut på verdensturné for å finne leverandører. Og fant Daimlers Smart Car. På dette tidspunktet var det ingen produksjon av elbiler i Europa, men Miljøbil Grenland hadde i det minste karosseriet på plass. Selskapets styre stilte et krav om at et batteri måtte kunne kjøre 15 mil på én ladning, og åpnet dermed dørene for å finne ny teknologi.

I 2003 kom Oddbjørn Solum i kontakt med den kanadiske litiumcelleprodusenten Electrovaya. Ved hjelp av nye batterier med disse cellene klarte Smart Car-konseptet brasene og kjørte 15 mil. Dette fikk Hydro forskning til å fatte interesse for prosjektet, og det ble inngått en intensjonsavtale med Smart Car om en mulig leveranse på 500 karosserier i året. Men så fikk Smart Car økonomiske problemer og kansellerte avtalen. Solum la igjen ut på veiene. Nå hadde Miljøbil Grenland et godt batteri, men ingen bil.

I 2006 ble Solum med Dag Øvrebø fra Hydro forskning til India for å presenterte elbilprosjektet for Tata Motors, en av Asias største bilprodusenter. En uke senere kom en delegasjon på fem fra Tata til Grenland, og det ble inngått en avtale om at Tata skulle levere fem karosserier til Miljøbil Grenland. Det ble også bevilget penger fra Miljødepartementet for å fremme miljøvennlig transport. Prosjektet imponerte selveste Ratan Tata, som bestemte seg for å kjøpe hele 67 prosent av aksjene i Miljøbil Grenland. Så kom finanskrisen. Og da Peugeot tok opp elbilproduksjonen igjen i 2010, utsatte Tata satsningen på elbiler på ubestemt tid.

Batteriutvikling

– Men Tata Motors ga Miljøbil Grenland midler til å videreutvikle batteriteknologien, fortsetter Solum. I dag arbeider Miljøbil Grenland med å utvikle batterier til båter og til lagring av sol- og vindenergi, forteller en ivrig gründer.

I september i år kom nyheten om at Tata Motors solgte alle aksjene sine i Miljøbil Grenland til den kanadiske litiumcelleprodusenten Electrovaya.

Oddbjørn Solum mener at en av årsakene til at Miljøbil Grenland har klart å beholde kapitalen i selskapet, er profesjonelle styremedlemmer som har fulgt selskapet hele veien.

– Her har Ståle Tveit vært en kapasitet og en stor støttespiller. Hans bidrag, ikke minst ved valg av styremedlemmer, har gitt oss nødvendig støtte til utviklingen av selskapet og den teknologiske kompetansen, avslutter Oddbjørn Solum.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.