Fra seilskuter til avanserte spesialskip

STX OSV er et koreanskeid selskap med hele verden som sitt marked. I dag kommer skipsskrogene seilende fra Romania til verftet i Brevik, hvor de bygges ferdig. Men det har ikke alltid vært sånn. Helt siden 1600-tallet har det blitt bygget skip i Trosvikbukta.

Trosvikbukta er historisk grunn. Den la grunnlaget for byen Brevik, som på 1600-tallet eksporterte tømmer herfra. På 1700-tallet var faktisk Trosvikbukta base for den dansk-norske marinen. Tretten seilskip ble bygget for lokale redere i løpet av 1800-tallet. Treskutene fra Trosvikbukta var viden kjent på De sju hav.

Og det er de fortsatt den dag i dag.

Et moderne verft

– Vi er inne i en positiv utvikling, forteller Lars Stärk, direktør i STX OSV Brevik Holding AS. – I dag leverer vi avanserte supplyskip til offshoreindustrien og har rundt 500 ansatte i Grenland. STX OSV er et internasjonalt og børsnotert selskap. Fordelene ved å være under en større paraply er mange.

Lars Stärk startet på Trosvik Verksted AS på 1970-tallet. På denne tiden leverte verftet flere borerigger til oljebransjen, foruten flere offshorefartøy. Så 

kom nedgangstidene, og verftet måtte stenge portene på midten av 1980-tallet.

Da var det at sju kolleger fra Trosvik Verksted gikk sammen om å etablere Brevik Management AS og senere Brevik Construction AS, som ble samlet i Brevikgruppen. Dermed var mange arbeidsplasser reddet. Lars Stärk overtok som direktør for virksomheten i 1991.

– Skipene våre er ikke bare teknologisk avanserte og ekstremt sjødyktige, de er også gjennomdesignet og skiller seg ut på havet, sier Stärk. – STX-designen har sine karakteristiske «snuter» som bryter vannet på en spesielt energieffektiv måte, mens Rolls Royce-designen både er velkonstruert og klassisk elegant.

Holder tellingen

I 2001 ble Brevikgruppen kjøpt opp av Aker Yards AS, som igjen ble kjøpt opp av STX OSV i 2008. Sommeren 2012 kunne champagnen sprettes. Leveringen av skip nummer 50 ble behørig feiret. Fra 1998 til 2012 leverte verftet i Brevik hele 50 offshorefartøyer. Og i dag har STX OSV Brevik enda sju skip i ordre.

– Det er gøy å være med på å skape noe så stort, både i form av mange arbeidsplasser og gode skip. Typen skip vi leverer, er for eksempel plattformskip, ankerhåndteringsskip, offshore serviceskip og spesialfartøyer med helikopterdekk og hangar. Vi produserer stadig flere skip som utfører installasjoner av utstyr på havbunnen.

– Ikke minst er vi stolte av å ha levert verdens første plattformskip med rene gassmotorer! Vi ønsker å bidra til å redusere CO2-utslippet, og mye kan gjøres her nettopp innenfor skipsfarten, påpeker Stärk.

Vekst i Grenland – en håndsrekker

Virksomheten i Trosvikbukta er en konjunkturutsatt næring.

– Da Brevik Construction AS fikk kontrakt på det første komplette offshorefartøyet

i 1996, klarte vi å gjennomføre dette prosjektet takket være ViG sin deltagelse i finansieringen. Den gang var Bjørn Anker direktør i Vekst i Grenland og Finn Kristensen styreformann. De var begge vesentlige støttespillere i denne fasen, avslutter Lars Stärk.

– Det er ikke godt å si hvor vi hadde vært i dag, hadde det ikke vært for Vekst i Grenlands innsats for det lokale næringslivet. Det har ved flere anledninger sikret arbeidsplassene og verdiskapingen her i Trosvikbukta.

14. nov

9.00-16.00 14. november 2018

Sted: Ælvespeilet, Porsgrunn

Vekstkonferansen har etablert seg som en av de viktigste næringslivskonferanser i Telemark.

Årets tema: Vekst og optimisme

14. nov

12.00-15.00 14. november 2018

Sted: Drangedal Idrettshall

15. nov

10.00 15. november - 13.00 16. november 2018

Sted: Krager Resort

Startgropa – der investor møter gründer

15. nov

12.15-15.00 15. november 2018

Sted: Uniongate 18, Klosterøya, Skien

Vi må dessverre avlyse dette kurset pga. sykdom. 

15. nov

18.30-20.00 15. november 2018

Temabilag; Powered by Telemark

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.