Venner med konkurrentene

Da Kunnskapsverkstedet på Klosterøya åpnet lokalene for andre aktører etter at Union ble lagt ned, var Grenland Web blant de første leietakerne. Og der trives de.

- I følge hjemmesidene deres, så driver dere med utvikling av nettsider og designer nettbasert programvare. Skal vi begynne med historikken?

- Det begynte med at Benjamin (Selmer) og jeg ble kjent med hverandre da vi begge jobbet for et annet datafirma i Grenland. Vi fant sammen med Bjørn Reiten og Thomas Hellstrøm som hadde jobbet for eZ Systems, og det var åpenbart at vi ville ha fordeler av å gjøre noe sammen, forteller daglig leder John Arne Jørgensen.

- Vi tenkte mye likt og fant ut at vi ønsket å starte for oss selv, for å sette alle tankene og idéene våre ut i liv. Deretter søkte vi Klosterøya-fondet om midler til oppstart. Vi var heldige og fikk støtte, 150.000 i rentefritt lån og 150.000 i oppstartmidler. 
I februar 2008 hadde vi vår første arbeidsdag i Kunnskapsverkstedet. Den gangen het vi Grenland Web. Det var snekkerarbeid og anleggstrafikk på alle kanter, men vi var i gang fra dag én.

Strategien

- Helt fra start har strategien vært av vi skal jobbe med publiseringsløsningen eZ Publish, siden vi har så mye kompetanse innen programvaren. I tillegg lager vi også løsninger med andre verktøy. Det som vi ser er kjekt med eZ Publish er at vi kan tilby kunden en standardløsning, som det i ettertid er lett å bygge videre på, uten at man må begynne med helt «blanke ark» igjen. Vi jobber delvis mot designbyrå som trenger hjelp med sine tekniske løsninger,  og så hjelper de oss med design, slik at det blir en vinn-vinn situasjon. Vi ser at det er nyttig å jobbe med eksterne leverandører, slik at vi får forskjellige kreative innspill. Dette har vi jobbet med helt siden starten og det er også den strategien vi har i dag.

- Et annet viktig område er andre eZ-partnere som har ting å tilby, men som ikke har egne utviklingsressurser. Og så har vi egne prosjekter, hvor vi er inne fra starten av og er med på å gi råd og anbefalinger utfra de kontakter vi har; designere og andre.

 - I tillegg til oppdrag fra kunde, så har vi den siste tiden jobbet med å levere  flere programløsninger.

Av det som er verdt å nevne finnes et arbeidsplanverktøy for høyskoler og universiteter, og en løsning for driftsstøtte ved opplæringkontorer. Sammen med Safir Data har vi opprettet datterselskapet Safir Web som leverer denne løsningen til undervisningsinstitusjoner. Per i dag er det ca. 80  opplæringskontorer som har tatt verktøyet i bruk, og vi jobber videre for å at flere skal gå over på den nye løsningen. To av våre ansatte er dedikerte til utviklingen av denne programvaren.

Fra Grenland Web til Aplia

- 1. desember i fjor kom navneendringen. Hvorfor det?

- Vi hadde bestemt oss for  å endre profilen vår. Derfor fikk hjelp av et designbyrå og identitetsbyrå som anbefalte oss navneendringen. Siden vår kundebase befinner seg både i Norge og utlandet, ble det satset på et navn som ikke er fullt så lokalt forankret. Aplia skal gi assosiasjoner til blant annet applikasjonsutvikling, forklarer John Arne.

- Hva med konkurrenter?

- Vi har positiv dialog med alle konkurrentene våre lokalt. Selv om de er våre konkurrenter så er jo disse menneskene ofte også våre venner.

Rekruttering

- Vi har ingen ønsker eller visjoner om å vokse oss kjempestore. Vi har gått fra 4 til 13 på under seks år og er fornøyde. Vi er nøkterne. Vi er inne i vårt beste år hittil, og innså at vi bare måtteansette tre nye personer for å få unna oppdragsmengden.
Aplia dro til Karrieredagen på Høgskolen i Telemark med ett mål: å få rekruttert de «riktige hodene». Selskapet fant en i Bø og har ansatt to til i disse dager.

- Hvorfor valgte dere ingen jenter?

- Vi trenger jenter i bransjen!
 Jørgensen forteller om rift om jentene som har den riktige kompetansen innenfor programvareutvikling. - Det hadde vært hyggelig med jenter på kontoret, men dessverre ser vi at det er veldig få jenter som velger denne yrkesveien. Det har kanskje noe med hvordan vi er i tenårene?, filosoferer Jørgensen.
- Jeg tror det er langt mer vanlig for en gutt på 13-14 år å skru sammen en datamaskin og opparbeide seg verdifull kompetanse før han begynner på studieløpet. Og det er disse menneskene vi ønsker, de som er genuint interessert i faget.

- Sammensetning av menneskene i Aplia har helt fra starten av vært en fin balanse. Vi har en felles ide om hva vil drive med og hvordan vi vil gjøre det. Dermed har vi suksess med det vi synes er moro. Og det merker kunden; vi involverer oss veldig tett i prosessen med å komme frem til et produkt. Vi har rammeverk som gjør at kunden kan leve lenger med disse systemene på en fleksibel måte, enn hva kanskje en annen leverandør kan tilby. Vi mener at våre løsninger er lette og forutsigbare. Selv i en etableringsfase kan kunden være effektivt utrustet med en standardisert løsning fra Aplia, som de kan bygge ut senere.

Aplia har i dag 13 ansatte. Hovedkontoret er på Klosterøya i Skien, men de har også et avdelingskontor i Oslo. Selskapet har vokst seg store, sakte men sikkert. Da de første lokalene i Kunnskapsverkstedet ble trange, flyttet de noen meter inn i lokalene de har vært i de siste tre-fire årene. Nå blir det ny flytting, da også disse lokalene er blitt for små. Men Aplia har ingen ønsker å flytte ut av Grenland, det blir kortreist flyttesjau. I løpet av året overtar Aplia lokalene til 24 SevenOffice, som også befinner seg i første etasje i Kunnskapsverkstedet. Her blir det større plass og rom for å vokse ytterligere hvis det blir aktuelt. (24 SevenOffice flytter også til større lokale i samme etasje).

- Så, hva er fremtidstankene om Aplia?
- Vi blir her i Grenland og fortsetter med det vi driver med i dag. Forhåpentligvis blir programverktøyene våre for undervisningssektoren en suksess, slik at lisenser kan være med på å gi oss forutsigbare inntekter. Ellers kan jeg nevne at vi ble Gaselle-bedrift for første gang i fjor, og vi har selvsagt ambisjoner om å oppnå det samme i år. Jeg ser veldig positivt på fremtiden, avslutter John Arne Jørgensen.

Hjemmesidene til Vekst i Grenland gjennom tidene

Vekst i Grenland sine hjemmesider har endret "drakt" de siste 12-13 årene. Thomas fra Aplia har hatt en "finger med" på alle versjoner.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.