Et område med sterke internasjonale forbindelser

Grenlandsområdet er det tettest befolkede området mellom Oslo og Kristiansand. 

Denne artikkelen sto på trykk i bilaget "Infrastruktur" som var vedlegg til Finansavisen 26. februar 2015: 

Grenland er et av Norges største produksjonssteder for prosessindustrien. Infrastrukturbegrepet dreier deg derfor mye rundt det industrielle tyngdepunktet, sier spesialrådgiver i Vekst i Grenland, og Grenland havn, Petter Ellefsen.

- Når vi snakker om infrastruktur her, så snakker vi ikke bare om den nye firefelts motorveien, eller om Norges største jernbaneprosjekter. Vi er også opptatt av at Statnett har etablert en ny høyspenttrasé gjennom vårt område, som gjør at vi har et av de beste strømnettene i landet. Den industrielle infrastrukturen er altså veldig bra. Vi er et av de ytterst få områdene i landet som synes på et europakart når vi snakker industri. 

Vi har blant annet verdens største fullgjødselproduksjonsanlegg Yara, på Herøya.

Sjøveien har stor betydning

Infrastruktur i Grenland handler også om sjøveien. Området har mange, internasjonale forbindelser. Ikke alle vet at havnen er dobbelt så stor som Oslo havn.

- Grenland havn er den største havna i Oslofjorden, den desidert største. I tonnasje er vi omtrent dobbelt så stor som Oslo havn. Vi har ferger som går til Danmark og vi har også båtene som går til England og kontinentet, med plass til trailere ombord. Dette er faste forbindelser, og er en del av navlestrengen til et samfunn som er avhengig av faste linjer innenfor transport. Når det gjelder sjøveien deltar vi i det øverste sjiktet i norgesmesterskapet. Det har vi gjort i 2000 år, forklarer Ellefsen.

Men også vei og bane er viktige for området, og infrastrukturen i og rundt Grenland er i ferd med å bli totalfornyet.

- Det er ikke mer enn tre år siden den nye firefelts motorveien mellom Larvik og Porsgrunn ble åpnet. Jernbanen på den samme strekningen er under full bygging, og her får vi to spor med en toppfart på 250 km/t. Vi får altså en av de få høyhastighetsbanene i Norge, sier Ellefsen.

- I tillegg har vi et godt internasjonalt flynett, blant annet takket være flyplassen på Torp. Vi har mye, og økende, pendling mellom søndre Vestfold og Grenland. De to områdene er i ferd med å smelte sammen, takket være oppgradert infrastruktur. Det er ikke den fysisike avstanden som teller, men hvor lang tid det tar å forflytte seg. Vi har også modernisert bussrutene. Det har gitt uttelling. Vi har faktisk hatt en tilnærmet dobling i antall kollektivreisende de siste årene, avslutter Ellefsen.

Temabilag; Powered by Telemark

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.