- Startgropa fikk ting til å skje

Kragerøbedriften SagaOppsyn vant pitchekonkurransen under Startgropa i 2017. De tilbyr sensorovervåkning av båter, hytter og fritidseiendeler.

Gründerne Jo Borkhus, Joost Beerling og Christian Løken og forteller om et spennende og lærerikt år som har ført med seg mange nye muligheter.

Hvordan opplevde dere Startgropa i fjor? Hvordan var det å delta i pitchekonkurransen?

Det var et godt arrangement. Virkemiddelapparatet kan oppleves som litt skjematisk så det var fint å møte menneskene bak. Det var nyttig med trening og feedback i forkant av pitchingen, man blir flinkere til å ha den heissamtalen og stiller bedre forberedt til å presentere prosjektet sitt. De fleste gründere starter hjemme på rommet, stikker ut og tester løsningen sin og ser etter noen som sier "yes: dette er interessant!" Når man i tillegg har et panel med dyktige mennesker å presentere for, så er det en god syretest. 

Har det å vinne konkurransen bidratt positivt i videreutviklingen av selskapet?

Det har bidratt til at vi har tort å satse. Å vinne prisen har pushet oss til å jobbe hardere. Det er opp til oss å få ting til å skje.

Hva har skjedd med SagaOppsyn siden sist?

Vi har fått IPR-hjelp og ytterligere finansiering fra Innovasjon Norge. Selskapet har også blitt tatt opp i inkubatoren Proventia. Vi har lært masse dette året, vi hadde et greit kart over hvor vi skulle, nå kom vi ut i terrenget og har spisset produktet. Vi har hatt gleden av å samarbeide med mange flinke folk, som Melk Design, 7Sense og Telenor. Vi har også lært mer om big data av et selskap i Nederland. I tillegg er vi flinkere til å tenke bærekraft i prosjektet. I dag jobber vi med den endelige prototypen som testes sammen med et stort forsikringsselskap og vi vil snart lansere det i markedet.

Har dere noen tips til årets deltakere?

Ta vare på nettverksmulighetene. Vi har fremdeles kontakt med flere vi møtte på arrangementet. Benytt anledningen til å snakke med folk du ikke kjenner, vær sosial, del og lær.

Bjørn Maaseide som var en del av juryen i fjor sa til oss: "Guys, get to market!" Det var et godt råd, men lettere sagt enn gjort. Men nå nærmer vi oss.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.