Yara Birkeland bygges i Brevik

Byggingen av det autonome containerskipet Yara Birkeland er i full gang. Det lokale skipsverftet Vard Brevik har fått oppdraget, og planen er at skipet skal leveres i første kvartal 2020.

Byggingen av det autonome containerskipet Yara Birkeland er i full gang. Det lokale skipsverftet Vard Brevik har fått oppdraget og planen er at skipet skal leveres i første kvartal 2020.

– Vi har vært gjennom en voldsom omstilling de siste tre-fire årene. Utviklingen har gått fra hovedsakelig produksjon av offshore-skip til cruiseskip, ferjer og fiskebåter, og nå bygger vi verdens første førerløse containerskip, sier Geir Sæther. Han er verftdirektør ved Vard Brevik som er en del av det norske  skipsbyggerkonsernet Vard.

Uten mannskap

– Vi begynte å diskutere Yara Birkeland for halvannet år siden. Vi var en av flere verft som konkurrerte om kontrakten, og er veldig glade for at vi klarte å komme i mål og får samarbeide med Yara og Kongsberg om produksjonen av Yara Birkeland, sier Sæther.

Vard skal bygge det førerløse skipet for Yara, men det er Kongsberg Maritime som leverer den autonome teknologien.

– Vi har ikke mye erfaring med autonomi. Derfor er det flott at vi kan samarbeide med Kongsberg, som er eksperter på dette, sier Sæther. 

Yara Birkeland skal leveres i begynnelsen av 2020 og skal testes i to år før skipet settes i førerløs drift.

– I den første perioden skal skipet være bemannet med to personer. Derfor bygger vi et lite pauserom og en liten bro. Ellers blir det veldig begrensede innredningsfasiliteter, nettopp fordi det etterhvert ikke skal være noen ombord, sier Sæther.

I rute

Byggingen av Yara Birkeland starter i november. Skroget bygges på Vards verft i Romania og hvis alt går etter planen kommer skipet til Brevik i september 2019. Der skal det ferdigstilles og testes før levering i 2020.

Verftdirektør ved Vard Brevik Geir Sæther

– Vi har tett dialog underveis i hele prosessen med Kongsberg og med Marin Teknikk som har designet Yara Birkeland. Det er en utrolig spennende og lærerik prosess, sier Geir Sæther.

Han ser for seg at Vard kan bruke kunnskapen de opparbeider seg til å konkurrere om flere kontrakter.

– Vi ser allerede at det er interesse fra flere aktører innenfor andre segmenter der autonomi er aktuelt. Spesielt når det gjelder sjøtransport av forskjellig type cargo som går i faste ruter, sier Sæther. Men autonome passasjerferjer tror han ligger lenger frem i tid.

– Utfordringen med passasjerskip er sikkerheten til passasjerene, men det er klart at du kan bruke autonomi til å styre driften av skipet, mens et begrenset mannskap tar vare på passasjerene og sikkerheten om bord.

Denne artikkelen sto på trykk i magasinet "Powered by Telemark", utgave 2 - 2018.

Temabilag; Powered by Telemark

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.