Frisørsalonger i takt

I 1990 slo Kai og Viggo Frisør AS og Arves Frisør AS sine frisørsalonger sammen. Med det grunnla Kai Ytredal, Viggo Solvang og Hans Arve Pedersen frisørsalongkjeden Tango. Med seg hadde de også Tore Paulsen, tidligere direktør i en blomsterkjede, og Rolf Holmberg med erfaring som grossist av hårprodukter. Med det samlet de en bred kompetanse i Tango-kjeden.

Tango betyr «å gå i takt» og gir assosiasjoner til samarbeid – eller i dette tilfellet kjededrift. Tango er et franchisekonsept. Hovedkontoret har inntatt tusen kvadratmeter av Nordentorget i sentrum av Porsgrunn. Her driver også Tango sin egen hudpleie- og frisørskole, Tango Akademiet. Det er yrende liv i lokalene, der fremtidens frisører får teoretisk og praktisk opplæring. Fokuset på kompetansebygging og rekruttering til kjeden har ført til at Tango har hevdet seg sterkt i nasjonale og internasjonale konkurranser gjennom årene.

40 salonger

– Da vi grunnla kjeden var også noe av tanken å få bedre kontroll over vareflyten, forteller gründer Kai Ytredal. – Vi ønsket dessuten å gi frisørene større kontroll over egen butikk, noe vi mener vi har lyktes med gjennom vårt franchisekonsept. Tango har gitt frisørene anledning til å rendyrke driften av salongene sine og til å fokusere på faget. I dag har vi hele 40 salonger i kjeden, derav 27 egeneide, spredt over hele sørøstlandet, og den samlede omsetningen er på 120 millioner kroner. Vi har flere ganger blitt kåret til «Årets gasellebedrift» i Telemark.

For gründere som Kai Ytredal, er veien også en del av målet. I en periode eide Tango en egen grossist, Hairstyle. Den ble imidlertid lagt ned fordi den nettopp tok fokuset bort fra salongdriften, og det viste seg at en rendyrket drift var mer lønnsomt. På et tidspunkt kjøpte Tango opp sitt eget regnskapsbyrå. I dag holder det også til på Nordentorget og fungerer i dag som Tangos regnskapsavdeling. Veien blir til mens man går.

VOX

Siden 2011 har Tango-kjeden vært deleier i et nytt innkjøpssamarbeid som Ytredal beskriver som en «light-versjon» av Tango. Det nye samarbeidet har fått navnet VOX og skal sikre bedriftene, også medlemmene av franchisekonseptet, gode innkjøpsavtaler. I dag har VOX-samarbeidet rundt 30 medlemmer.

– I 2012 er vi i Tango-kjeden opptatt av å konsolidere, ikke av å vokse, forteller gründeren. – Mens i VOX-kjeden har vi fortsatt et mål om å vokse til cirka 70 salonger i løpet av året.

 – Siden starten har vi hatt en god utvikling. Vi kom godt i gang. Vekst i Grenland hjalp oss å se konseptet med nye øyne i den avgjørende startfasen. ViG gikk gjennom hele forretningsideen med oss og ga oss et rentefritt risikolån på et tidspunkt da vi trengte kapital for å komme oss videre, forteller Ytredal. – Timingen var god. Ikke minst stilte ViG med håndplukkede aksjonærer som sikret kapital og kompetanse i selskapet. BTV Invest ga oss dessuten god drahjelp i mange år, men siden 2010 har vi eid 100 prosent av aksjene i Tango selv, og det er vi strålende fornøyde med, smiler Ytredal.

Fakta

  • Fikk økonomisk bistand og rådgivning fra ViG i 1999
  • I dag er det ca 200 ansatte
  • 27 egeneide salonger
  • 13 franchisetakere fra Kristiansand til Oslo
  • Omsetning 2011: 120 millioner kroner 
Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.